Entowork använder Cookies för att du ska få den bästa upplevelsen på hemsidan. Läs mer

Tips hur du skriver en Om-sida

Om-sidan är en sida, där risken är stor att stöta på oengagerande innehåll i form av klichéer och trista CV-uppräkningar. Det är synd. Som småföretagare förknippas din verksamhet i hög utsträckning med dig som person. En sida där du presenterar dig själv skulle kunna vara en potentiell guldgruva, om den användes rätt.  

En anledning till att man inte satsar på Om-sidan är troligen att den inte betraktas som viktig. Men tycker du att det är en bra grej att dina besökare, när de surfar in på din Om-sida för att få reda på mer om dig, möts av ett innehåll lika tilltalande som ett tandläkarbesök? Vore det inte bättre om Om-sidan var så trevligt utformad att folk valde att stanna kvar på din sajt?

En blivande kund är först och främst intresserad av vad du har att erbjuda. Men ska då inte Om-sidan handla om dig? Ja, det ska den! Du ska inte ställa dig själv i skymundan. Tvärtom. Din personlighet och dina erfarenheter ska utnyttjas maximalt för att få läsarna på kroken. Men det bör ske på ett fördelaktigt sätt, och i det följande ska jag ge några tips på hur det går till. 


Show, don’t tell...

...är ett ofta begagnat uttryck, men är det av en anledning: det är sant. Vi människor tar gärna del av berättelser, vilket gör dem till kraftfulla verktyg att fånga läsarnas uppmärksamhet och engagera dem emotionellt. 

En programmerare jag känner berättade en gång, att hen i tonåren sett ett inslag på TV, där den unge studenten Bill Gates satt och kodade tillsammans med ett gäng andra it-nördar. Det var det inslaget som fick min vän att välja yrket, därför att ”det såg så mysigt ut när de satt där och skapade tillsammans i en liten grupp”. 

Visst är den här berättelsen charmfullare och mer personlig än ett torrt konstaterande att man tycker det är kul att programmera? 

Om du nu känner kallsvetten bryta fram eftersom du alls inte ser dig som en ”storyteller”, så kan du ta det lugnt. Det handlar inte om att bli en ny Dostojevskij, utan om att vara personlig. Berätta om hur du halkade in på det du gör idag, eller en anekdot från ditt tidigare arbetsliv. Dela en betydelsefull händelse, eller reflektera om branschen du verkar i. 

Ersätt svulstiga uttryck som ”passionerad”, ”brinner för” och liknande med berättelser som beskriver din passion och låga. Om-sidan blir så mycket mustigare och intressantare om du ger dina verb och adjektiv kött på benen!

Anspela på dagdrömmar

Hur många gånger varje dag går vi inte och funderar på hur vi vill att saker skulle vara? Vi grubblar över allt från existentiella frågor till hur vi ska hålla städat där hemma, få ordning på företagets pappersarbete eller hantera en aggressiv hund. I vår tankevärld pratar vi med oss själva hela tiden och försöker lösa problem. 

Din uppgift är att delta i den konversation som folk för med sig själva inuti sina huvuden. Tänk dig att dagdrömmen exempelvis går ut på att kunna ta en promenad med hunden utan att den skäller och hoppar på allt och alla. Försök sätta in dig i hur hundägaren pratar med sig själv om sitt problem. Det kan till exempel handla om konkreta problemsituationer som uppstår i vardagen. På Om-sidan kan du sedan leda din potentiella kund genom det landskap av sorger och bekymmer som ägaren till en bångstyrig hund upplever. Istället för att endast skriva ”Utbildad hundpsykolog med 10 års erfarenhet av hundars beteendeproblem”, kan du skriva till exempel så här:

Redan när det börjar närma sig promenaddags med hunden, känner du hur det hugger till i magtrakten. Du vet redan hur det kommer att bli. Hundägare kommer att välja andra vägar vid åsynen av er. Själv blir du utmattad av att skanna av omgivningen hela tiden för att i tid upptäcka fåglar och harar innan din hund sätter efter dem. Hunden kommer att dra i kopplet hela tiden. När ni kommer hem är både du och hunden utschasade och håglösa. Drömmen om en avkopplande hundpromenad som ger istället för tar energi känns mer och mer avlägsen.

En annan metod är att relatera till dig själv. Du kan till exempel berätta hur du i din egen tillvaro upptäckte en brist, hur den försvårade livet för dig, hur du sedan uppfann en fungerande lösning och hur mycket det har förbättrat eller förenklat ditt liv. 

Och till dig som redan har kunder: är det något de ofta frågar eller ber dig om? Det är en första parkett-biljett in i deras dagdröm! Vad kan du göra för att tillmötesgå deras behov?  

Vad gör dig speciell?

De flesta av oss verkar i en omgivning med konkurrens, vilket gör det nödvändigt att sticka ut. Det kan kännas som en utmaning att komma på den där grejen som får dig och det du gör att skilja sig från mängden, om det är många fler än du som erbjuder till synes liknande tjänster eller varor.

Men jag har en tröstande nyhet: hur mycket konkurrens du än har, så finns det en sak som det bara finns ett exemplar av, och det är du själv. Bara du har dina erfarenheter och din personlighet, och de gör dig unik. Det är det här du bör få ut i omlopp.

Medan ”Show, don’t tell” handlar om att etablera en tilltalande bild av dig som person, en person som folk vill ha att göra med, så gäller det här att bli en person som folk räknar med när de väljer vara eller tjänst. 

Ett exempel: 

Tänk dig att du driver ett företag som ska hjälpa människor att börja motionera. Om du då berättar hur du själv tog dig från trött och apatisk soffpotatis till glad och aktiv motionär, ger du intrycket av en person som förstår vilken utmaning det är att ändra livsstil, som gått genom de vedermödor det innebär – men som tagit sig förbi alla hinder. I läsarens ögon blir du en person som ”vet hur det är” och som har vad som behövs för att hjälpa andra människor. 

Du kan också välja att göra något på ett annorlunda sätt än dina konkurrenter gör. Försök fundera ut en twist, som bryter med gamla, invanda mönster inom ditt område. Om du till exempel känner att det skulle finnas en öppning för humor i en bransch som inte vanligtvis kopplas ihop med humor, utnyttja den! Eller använd citat, där man kanske inte förväntar sig ett citat. När du har ett personligt grepp, eller gör något annorlunda eller oväntat, så sticker du ut. Det ökar chanserna för att kunderna väljer dig.

Till sist 

Inom marknadsföring talar man ofta om att folk köper en känsla, inte en vara.  Fundera på vilket intryck du vill ge folk som läser din Om-sida. Hitta det som fungerar för just dig med hjälp av tipsen ovan. Då ökar chanserna betydligt för att det blir just dig kunderna kontaktar.


Denna artikel är skriven av Eva Granqvist - Copywriter, evagranqvist.com.


Relevanta artiklar

En modern webbsida - ett måste 2018

Fler än 4 miljarder människor använder internet enligt studier från 2018, och genom att inte ha en...

Tips

Frågor att ställa som säljare

En väldigt viktig egenskap för en säljare är förmågan att kunna ställa bra frågor. För att bli bra...

Allmänt

Innehållsmarknadsföring

Att utveckla en strategi för sin kommunikation handlar om att planera, skapa, distribuera och mäta...

Marknadsföring