Entowork använder Cookies för att du ska få den bästa upplevelsen på hemsidan. Läs mer

Frågor att ställa som säljare

En väldigt viktig egenskap för en säljare är förmågan att kunna ställa bra frågor. För att bli bra på det måste man veta när det är dags att dyka djupare med sina frågor. Detta för att förstå din kunds huvudbehov snabbt.

I många fall så räcker det helt enkelt inte att ställa frågan: ”Berätta om dina största utmaningar just nu”. Du måste ställa öppna frågor som leder till att personen du pratar med börjar lita på dig och verkligen vågar öppna upp sig och berätta om det som de faktiskt känner behöver lösas.

Innan du försöker få till ett avslut är det viktigt att se till att kunden du har ett möte med:

  • Tycker om lösningen du erbjuder
  • Litar på dig som säljare
  • Litar och tycker om dig som person
  • Litar och tycker om företaget som erbjuder lösningen.



    Nedan kommer en lista med bra och öppna frågor som hjälper dig att förstå hur du kan tillgodose kundens behov och göra dem redo för ett avslut.

    1. Hur kan vi hjälpa?
    2. Varför fungerar just denna lösning inte för dig just nu?
    3. Hur länge har detta varit en utmaning eller ett problem?
    4. Hur påverkar detta din organisation/anställda?
    5. När behöver du hitta en lösning?
    6. Vem är ansvarig för detta?
    7. Berätta mer om det.
    8. Vad gör du i dagsläget för att adressera problemet?
    9. Har du använt denna typ av tjänst/produkt tidigare?
    10. Vad har hindrat dig från att lösa problemet tidigare?
    11. Hur länge har du tänkt på det?
    12. Vad är din strategi för att lösa problemet?
    13. Har dina konkurrenter samma problem?
    14. I en perfekt värld, hur skulle du se att detta löser sig?
    15. Vilka alternativ har du provat?
    16. Vilken tidsram jobbar vi med?
    17. På en skala 1-10, hur viktigt är detta?
    18. Är det något jag missat att ta upp?
    19. Vilka alternativ överväger du just nu?
    20. Skulle du kunna ge mig ett exempel?
    21. Skulle du kunna vara lite mer specifik?
    22. Vilka andra faktorer finns med som vi inte pratat om ännu, men som är viktiga för dig?
    23. Finns det något mer jag borde veta?
    24. Vad är de långsiktiga problemen med detta?
    25. Skulle du kunna ge mig en uppskattning om hur mycket detta kostar dig/företaget?
    26. Påverkar detta de anställdas effektivitet eller motivation?
    27. Vet du hur dina konkurrenter tacklar detta problem?
    28. Är problemet unikt för din organisation?
    29. Vem jobbade du med förra gången och varför gjorde du det?
    30. Har jag frågat dig om alla detaljer som är viktiga för dig?

    Relevanta artiklar

    En modern webbsida - ett måste 2018

    Fler än 4 miljarder människor använder internet enligt studier från 2018, och genom att inte ha en...

    Tips

    Frågor att ställa som säljare

    En väldigt viktig egenskap för en säljare är förmågan att kunna ställa bra frågor. För att bli bra...

    Allmänt

    Innehållsmarknadsföring

    Att utveckla en strategi för sin kommunikation handlar om att planera, skapa, distribuera och mäta...

    Marknadsföring